Direktlänk till inlägg 11 april 2020

Back in business (?)

Av ladivamaria - 11 april 2020 10:58

Det var så länge sen jag bloggade att jag inte vet var jag ska börja... det har varit ett tufft halvår. Eller snarare åtta månader. Jag började ju ett nytt jobb i juni förra året om någon minns att jag skrev det? Bloggade jag om det? Jag minns inte ens själv....

Jag hade jättehärliga kollegor, men jag kände från dag ett att något var "fel" men kunde inte sätta fingret på vad. Tänkte att det nog bara var så att jag behövde vänja mig vid en ny arbetsplats, nya personer att ta hand om och ny chef, ja allt som kommer med ett nytt jobb helt enkelt. Tanken var också att jag skulle börja plugga i augusti, på distans, i Karlskrona. Jag tänkte att det blir inte så svårt, jag ska ju bara validera min engelska utbildning, det fixar jag. Jag fick även intrycket från studievägledaren på skolan att det bara var en formalitet och jag skulle vara klar till jul typ. För att göra en lång historia kort så blev det inte så, jag skulle vara tvungen att göra om hela utbildningen (som jag egentligen redan har, fast den är då engelsk) och när jag fick det beskedet så rasade jag liksom ihop. Jag hatar egentligen yttrycket att "gå in i väggen" att "brnna ut sig" är inte heller ett kul uttryck...men jag slutade iallafall att fungera. Så jag har varit sjukskriven sen slutet av augusti förra året. Jag har inte velat gå utanför dörren (men vissa dagar tvingat mig till det) jag har legat i sängen, nerdragna rullgardiner och tittat på filmer och serier i flera timmar och bara rört mig för att gå till toaletten. 

Jag lämnade Elin på förskolan klockan åtta och hämtade henne klockan tre varje dag, fixade med middag och tittade sen på tv med familjen innan läggdags. För att sen repetera nästa dag.


Jag var ju sjukskriven vintern 2018 och då var jag tillbaka på jobbet efter tre månader, vilket nog var för tidigt om jag ska vara ärlig, för jag var nog inte helt återhämtad. Jag har ju läst om och hört att har man en gång bränt ut sig och inte ser till att ta hand om sig ordentligt så är det lätt att man dundrar in i väggen igen och denna gången med större kraft och det tar längre tid att återhämta sig... och ja, så blev det. Jag har aldrig varit så trött förut, sömnigt trött ja, men fysiskt och mentalt trött också, bara en sådan sak att skala potatis och koka den.... blev jag tvungen att sitta ner och vila mig efter. Att ringa ett samtal, t.ex till banken eller ett försäkringsbolag... det var dömt att misslyckas, jag kunde inte ta in någon som helst information och sen återge den till Thomas. Han fick ALLTID ringa tillbaka när han kom hem på kvällen. 

SÅ, jag har varit tvungen att bara vila, titta på Bonde söker fru, Bachellor och Talang. Något annat har jag bara blivit förvirrad av. Men tiden läker. Tiden helar. Så efter jul började jag känna mig mycket bättre. Så då var det dags att börja jobba. 25% till att börja med i tre veckor. Sen 50%. Och det gick inte. Så jag blev sjukskriven i en månad till. Och under den perioden kände jag att jag bara inte kunde gå tillbaka till det jobbet. Inte så mycket pga arbetsplatsen i sig, utan för att jag kände mig tom, utan någon som helst energi att peppa andra människor. Som vars diagnos gör det lika svårt för dem att knyta sina skosnören som det skulle vara för mig att växa vingar och flyga. 

Bara tanken på att vara ansvarig för en annan människas liv fick mig att hyperventilera och kallsvettas. Att lirka med någon, bygga deras självkänsla, puscha och uppmuntra dem att göra något de tror att de inte kan... nej det går bara inte...jag MÅSTE jobba med något annat?

Men vad?? Jag kan inget annat, jag har jobbat med att ta hand om människor i 25 år.... och jag vill inte plugga...


Jag har en vän som alltid pratar varmt om sitt jobb, hon sköter sig själv, jobbar bara vardagar och tar aldrig med sig jobbet hem....det låter som en dröm i mina öron. Så jag messade henne, fick numret till hennes chef och ringde. Tre veckor senare (för två veckor sen) började jag städa på äldreboenden i kommunen. Och ja, jag trivs!

Jag börjar jobba halv åtta på morgonen och slutar halv tre varje dag. Jag ligger inte och funderar eller oroar mig för att någon fått fel medicin eller liknande och jag sköter mig själv, ingen lägger sig i vad jag håller på med så länge det blir rent.

Och! Jag har högre grundlön än när jag jobbade som stödassistent. Jag har inget OB, men att slippa jobba kvällar, nätter och helger är värt att tappa de pengarna och jag har inte fått OB under dessa åtta månader som sjukskriven ändå.

Så jag har sagt upp mig från att jobba med människor och kommer aldrig att jobba på det sättet igen. Nu är jag här och vi får se hur länge jag stannar. Jag andas lättare, går gärna till jobbet, vill inte bara sitta hemma längre och jag känner mig gladare. 

Det finns många i vår värld som tycker att jobba som städare är det sämsta som finns, det som är längst ner på "arbetsstegen" att en "städerska" är någon man ser ner på.... och det får de gärna tycka, jag bryr mig faktiskt inte. Jag har inga fördomar mot vad andra jobbar med så det får stå för dem om de ser ner på mig för mitt arbetsbyte.


Vi får se om jag fortsätter bloggandet, jag kanske har mer ro nu och kan hitta tillbaka till datorn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ladivamaria - 8 juli 2019 15:05

Alla har något som de verkligen gillar att göra men som de samtidigt tycker är lite pinsamt, har jag hört.. som att lyssna på riktigt dålig musik, klämma finnar, äta kalla vita bönor direkt ur burken.... jag tänkte berätta och visa er en av mina heml...

Av ladivamaria - 26 juni 2019 10:11

Ja, nu var det länge sen jag skrev igen, livet har varit hektiskt, är hektiskt och stressigt, men ändå bra. Jag har fått nytt jobb (can I get a WHOOP WHOOP) äntligen lite mer stabilitet i familjelivet i fråga om mina arbetstider, vi vet alltid när ...

Av ladivamaria - 25 maj 2019 21:13

Vi är på hotell. I Göteborg. Götlaborg. Alla heter Glenn och luktar fisk. I Göteborg. Vi har varit på vin- och chokladprovning. Väldigt trevligt. Damen som höll i provningen var väldigt kunnig och trevlig, det varade i 1,5 timme och när vi gick ...

Av ladivamaria - 19 maj 2019 07:24


Det var så länge sedan jag bloggade att sökfältet glömt "Bloggplatsen".... jag borde skämmas som uppdaterar så sällan! MEN, jag har haft lite annat för mig, som ni kanske minns skickade jag mina engelska diplom till UHR (Universitets och Högskole R...

Av ladivamaria - 13 april 2019 07:37

Jag behöver hjälp! Verkligen! Nu har jag bott i hus i fem år och en månad och jag känner INTE att jag har särskilt gröna fingrar... jag började sommaren 2014 att odla lite rädisor och tomater i krukor. Det gick fint och förra sommaren skaffade jag ...

Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards