Direktlänk till inlägg 16 mars 2019

En väldigt lång natt

Av ladivamaria - 16 mars 2019 07:26

Jag har sovit dåligt i natt. Jag såg dokumentären "Leaving Neverland" igår. Om James Safechuck och Wade Robson som blev utsatta för sexuella övergrepp av Michael Jackson. Fyra timmar välgjord dokumentär av Dan Reed.

Ja jag tror på vad de berättar, jag tycker att det är tydligt att MJ var en pedofil, säkert mycket pga hans egen uppväxt i händerna på sin elaka pappa som utsatte alla sina barn för olika typer av övergrepp. MJ och hans syskon har ju alla "talat ut" i medier om hur grym deras pappa Joe Jacksson var.

MJ har ju varit anklagad för sexuella övergrepp flera gånger och folk över hela världen har väl ifrågasatt och undrat vad en vuxen man får ut av att umgås så mycket med barn? Jag köper inte att det är för att han själv aldrig hade någon barndom, isåfall borde han väl istället dragit sig tillbaka så fort han fick barn och bara fokusera på dem?

Sen kan man ju också undra varför James och Wades (och andra pojkars) föräldrar lät sina söner sova i samma rum och säng som en vuxen man som inte var deras närmaste familj. Jag hade ju aldrig låtit Elin sova i någon annans rum om vi var iväg på resa, hur berömd han eller hon än var och hur bra det än skulle vara för hennes "karriär". Men det är väl just så som grooming funkar, förövaren har en "inbyggd radar", vilket gör att hen känner av direkt när det är någon som är svag och påverkarbar.... han "groomade" ju hela familjen. Fick dem att känna sig väl omhändertagna och speciella, att de var viktiga för honom...när han vaggat in dem i en falsk säkerhet där alla litade på honom, då började övergreppen. Wade och James beskriver detaljerat vad han gjorde med dem, det vände sig i magen på mig när jag hörde det, stockade sig i halsen och det susade konstigt i öronen på mig. Jag kan inte tänka mig hur jag hade reagerat om det var Elin som berättat att någon gjort så här mot henne... 


Jag var inget fanatiskt fan av MJ, jag tycker om hans musik och håller med alla som säger att han var ett musikaliskt geni, "King of pop", men jag undrar hur det blev så att han aldrig blev fälld de gånger han anklagdes förut? Var det hans väna röst som lurade alla? Eller faktumet att han var så mäktig och hade så mycket pengar att han kunde köpa sig fri från vad som helst?

Jag vet att det heter "innocent until proven guilty" men jag känner inte så... jag vet att något kan vara sant utan att bevis som måste hålla i rätten finns. Jag vet hur det känns när någon går för långt och ingen tror på dig. Så jag står på Wade och James - och alla andra som blivit utsatta för något mot sin vilja - sida.

Så mycket smärta MJ har orsakat tyvärr, nu läser jag i medier om hur hans yngste son har slutat prata efter att dokumentären släppts, hur mycket hat Wade och James får utstå på nätet och deras mammor blir ifrågasatta... Allt för att han var en pedofil....

Just nu undrar jag om någon kommer att ta sitt liv pga detta, jag hoppas innerligt att alla utsatta har profesionell hjälp att ta sig igenom detta...


Jag tycker att man kan skilja på MJ som musiker och som person, hans musik ÄR bra, fortsätt lyssna på den, eller inte, välj själv. Men om jag får säga en sista sak; var lyhörd om någon vill anförtro sig åt dig, förövare är otroligt bra på att lägga skam och skuld på sitt offer för att se till att de inte pratar om det som händer. Jag önskar att vi som människor måste lägga skammen där den hör hemma och INTE tro att någon berättar för att tjäna pengar eller bli berömda. Vem vill bli berömd för att ha blivit misshandlad/utnyttjad eller våldtagen? Ärligt?


Nu ska jag fixa frukost, umgås med min familj och njuta av dagen, huvudvärken har släppt lite och mina axlar sjunkit ner dit de bör vara.

Ha en skön helg!

 
 
Ingen bild

Mamma

18 mars 2019 08:08

Kan bara säja att du är ett stort stöd för den som behöver det och förstår att du är det

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ladivamaria - 11 april 2020 10:58

Det var så länge sen jag bloggade att jag inte vet var jag ska börja... det har varit ett tufft halvår. Eller snarare åtta månader. Jag började ju ett nytt jobb i juni förra året om någon minns att jag skrev det? Bloggade jag om det? Jag minns inte e...

Av ladivamaria - 8 juli 2019 15:05

Alla har något som de verkligen gillar att göra men som de samtidigt tycker är lite pinsamt, har jag hört.. som att lyssna på riktigt dålig musik, klämma finnar, äta kalla vita bönor direkt ur burken.... jag tänkte berätta och visa er en av mina heml...

Av ladivamaria - 26 juni 2019 10:11

Ja, nu var det länge sen jag skrev igen, livet har varit hektiskt, är hektiskt och stressigt, men ändå bra. Jag har fått nytt jobb (can I get a WHOOP WHOOP) äntligen lite mer stabilitet i familjelivet i fråga om mina arbetstider, vi vet alltid när ...

Av ladivamaria - 25 maj 2019 21:13

Vi är på hotell. I Göteborg. Götlaborg. Alla heter Glenn och luktar fisk. I Göteborg. Vi har varit på vin- och chokladprovning. Väldigt trevligt. Damen som höll i provningen var väldigt kunnig och trevlig, det varade i 1,5 timme och när vi gick ...

Av ladivamaria - 19 maj 2019 07:24


Det var så länge sedan jag bloggade att sökfältet glömt "Bloggplatsen".... jag borde skämmas som uppdaterar så sällan! MEN, jag har haft lite annat för mig, som ni kanske minns skickade jag mina engelska diplom till UHR (Universitets och Högskole R...

Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards