Alla inlägg den 13 januari 2019

Av ladivamaria - 13 januari 2019 15:31

Nu ska jag ge mig in i sportens värld. Jag funderar på att börja skriva lite sportkrönikor, för det verkar inte så svårt. Neeej, jag skojar bara, jag är inte intresserad av sport i största allmänhet, men när jag träffade Thomas för lite mer än fem år sen så blev jag intresserad av hockey. Eftersom att han har bott i Ängelholm sen han föddes och följt Rögle sen han var tio år så föll det sig ganska naturligt att jag också började göra det...

Jag hade aldrig varit på en hockeymatch innan 2013, jag visste ingen som var intresserad av hockey och jag hade ingen aning om vad skillnaden var mellan SHL och hockeyallsvenskan. Nu har det däremot kommit fram att jag har en hel del vänner som går på hockey nere i Malmö och ALLTID har stöttat Mif och nu tycker att jag sviker Malmö eftersom att jag har "bytt sida"...men när jag bodde i Malmö visste jag inte att hockeylaget hette Mif, jag trodde de bara hette Redhawks och som sagt; jag blev aldrig tillfrågad att hänga med på någon match, så att kalla mig förrädare (på ett skämtsamt sätt) är ju lite överdrivet.

Så med det uppklarat ska jag skriva några rader om hur jag tänker och känner om och för hockey.

Jag kan ju börja med att erkänna att reglerna är lite luddiga för mig, jag är inte helt säker på vad som menas med icing eller slewfooting (men jag ska faktiskt ta och kolla lite i regelboken som finns på nätet, så snart.....) men en sak som jag, genom att titta på matcher där Rögle spelat är detta; domare är inte så förtjusta i Rögle. Det är också ganska tydligt om man lyssnar på sportskommentatorer att Rögle verkligen ses som "kusinen från landet" som man inte vill ha i de finare rummen. Lindab arena är ju inte så stor, så Rögle passar ju inte i SHL, har man ju hört ett par gånger... Mif redhawks däremot, wow...denna stora stora arena, ja det är ju SJÄLVKLART att mif ska vara i SHL... för alla vet ju att storleken är det viktigaste...

Ibland undrar man ju också hur det kommer sig att en spelare från Rögle blir utvisad för att han trycker en motståndare i sargen medans motståndaren får fortsätta spela trots en uppenbar crosscheck (på svenska tackling med klubban, ett brott mot spelregeln som innebär att en spelare otillåtet tacklar en motspelare med klubban genom att ha båda händerna på klubban och utan att ha någon del av klubban i isen.) Det sägs ju att domare (i alla sammanhang) ska vara helt opartiska, men det tror jag nog vi alla kan säga att det är skitsnack...!

Ta t.ex matchen mellan Rögle och Örebro den 26 December. Vi var många som skrek och svor åt Sören Persson som dömde mål trots att målvakten Ville Kolppanen trycktes in i målet och målburen var flyttad när pucken gled in i målet. Ville Kolppanen var vansinnig och drog på sig en matchstraff när  slutsignalen hade ljudit. (Han pekade på domaren, sen på poängtavlan och gnuggade tummen och fingrarna mot varandra, han menade att domarna var köpta) Det var väl inte ett ok beteende, det kan jag hålla med om, sportsmän ska ju vara lite gentlemän om man tittar bakåt i tiden...men jag förstår hans frustration. Sen kommer ju inte Sören Persson att få ett varmt välkomnande nästa gång han kommer till Lindab arena om man säger så...även tränaren Cam Abbot drog på sig en utvisning (som en spelare fick sitta av..) pga Sören Persson. 

Sen kommer en match som den mot just Malmö Redhawks i tisdags. Kära nån....då hade man hög puls... det var ju galet spännande!! Och åter blir en Röglespelare crosscheckad av Emil Sylvegård, som för övrigt är en ganska svinig hockeyspelare i min mening, men han blir inte utvisad, Ted Brithen ligger kvar på isen en stund innan han kunde resa sig igen. Som tur var blev han inte skadad allvarligt och dagen efter fick man beskedet att Sylvegård blir avstängd i tre matcher, vilket vi tackar för! Redhawks tränare var lite ledsen och menade att de inte bara hade spelarna i Rögle mot sig utan även domarna och idag läste jag att han överklagar Sylvegårds avstängning. Såklart.

Ja så är det... vi vet precis hur det känns när man inte får de poäng eller utvisningar man tycker att man borde få... det händer Rögle ofta som sagt.

Jag brukar lyssna på Röglepodden, tre män som jobbar på HD, Linus Ahlin, Daniel Rooth och Mattias Hjälm snackar varje vecka om vad som händer i laget, matcher, spelare, tränare osv. Jag har gillat att lyssna, det har gett mig lite mer "kunskap" eller vad man ska säga om vad man kan förvänta sig av spelare, vad spelare har för spetskompetens och hur det går på träningar mm. De håller en lättsam ton så att en som jag förstår vad de snackar om och gör det kul att lyssna på sport helt enkelt. Jag har sett dessa herrar som Rögle-kompisar, så gissa om jag blev förvånad när jag lyssnade på avsnittnr 47 den 3/1 och Mattias Hjälm, 5,34 in i podden säger angående en intervju med Chris Abbott; "OM JAG VORE EN RÖGLESUPPORTER hade jag inte varit nöjd med Chris Abbotts sista ord i den här artikeln."

Vänta nu lite....

 

 

Vad då OM jag vore en Röglesupporter???

Är han inte det?

Hur kan man stå och driva en podd om Rögle och inte vara en supporter?

Att man är sportjournalist och skriver om olika sporter och lag som man inte stöttar känner jag är en helt annan sak, det är en del av jobbet, men att driva en podd där man pratar om ett specifikt lag och inte stötta det laget....nä, där blev jag besviken. Då hade de kunnat driva en allmän hockeypod istället.

Jag vet andra som kunnat göra det jobbet minst lika bra om inte bättre om jag ska vara ärlig.

Nej, jag menar inte mig själv, även om jag skulle älska att ha en podd så kanske inte sport skulle vara det bästa för mig att prata om. Eller det kanske det hade varit? I allafall annorlunda, jag hade ju talat helt från hjärtat, vad jag tycker om tacklingar, utvisningar, mål och spelarnas skägg. Som sagt, annorlunda, inte som alla andra sportskommentatorer.

Jag tänkte avsluta med att nämna Rögles supportrar, de riktiga supportrarna som vallfärdar till Lindab varje gång det är match, som verkligen älskar sitt lag och är lyriskt glada när de vinner och trillar ner i ett svart hål när de förlorar. 

Det är något magiskt att vara på en match och se detta;


 


 

 


  Ingen kan säga att det inte är mäktigt... hela klacken sjunger/vrålar, utan musik, ja det ger en liten människa gåshud. 

Nu är nog detta inlägg slut, det ska bli kul att se hur många som läser just detta inlägget....och kanske kommenterar? Ha det fint alla röglevänner.


Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards