Direktlänk till inlägg 13 december 2018

Julen som försvann

Av ladivamaria - 13 december 2018 16:36

Julstämningen jag hade har idag flytt sin kos. Tyvärr.

Jag har PMS som skulle få djävulen själv att lägga sig i fosterställning och vagga fram och tillbaka.

Dagen började 05:15 med att Elin kom in med hela tomtestassen i handen, nya strumpbyxor, klänning och luva. När jag hjälpt henne med strumpbyxorna gick hon upp till sin storasyster och sa att hon måste stiga upp för hon har missat sin buss... Linnea vaknade ju med ett ryck stackarn. Men jag måste ju säga att det var lite roligt, hon har ju humor, vår lilla fyra-åring.

Jag insåg därefter att vår hankatt hade kissat i Elins rum under natten, igår gjorde han det i Linneas rum. Så medans jag torkade, moppade och sprayade fick Elin lov att måla en stund. Jag svor över kattskrället och funderade på om jag skulle göra en mössa av honom?

Kommer ut i köket och då har Elin "sminkat" sig med vattenfärg. Läppstift, rouge och ögonskugga. 

Allt detta innan klockan var halv sju på morgonen..


Jag slog på tv:n, tittade på Musikhjälpen och grät.

Loggade in på facebook och gav mig in i den diskussion om huruvida vi ska TILLÅTA små pojkar att vara lucia i ett luciatåg?

Några kvinnor menade att vi inte ska bråka med moder natur utan vi är alla olika, MANLIGT och KVINNLIGT och lucia var ju faktiskt ett KVINNLIGT helgon.

Jag menade att vi faktiskt har kommit längre i utvecklingen så att vi kan skita i vem som är lucia, stjärngosse eller älg om någon vill vara det?

Men kvinnan ville fortfarande veta hur jag skulle förklara varför vi är skapade olika, man och kvinna!! Förklara det! Blev jag uppmanad att göra.... sen blev jag kallad korkad som inte förstod frågan.

Så jag gick ur gruppen som heter ALLA VI SOM ÄLSKAR JULEN.

Och bestämde mig för att inte vara med i några grupper över huvudtaget på facebook som har flera tusen medlemmar och bara en administratör. EN människa kan omöjligt hålla koll på att så många medlemmar ska hålla en anständig tog mot varandra och inte uttrycka sig på ett nedvärderande sätt. Och då menar jag inte att jag blev så kränkt av henne utan att det tillåts att vuxna människor häver ur sig att pojkar är pojkar och flickor är flickor och så ska det fortsätta vara för det har moder natur bestämt.


Efter att jag lämnat Elin på förskolan åkte jag hem och ringde veterinären för att få råd om vad vi ska göra med vår hankatt? Byta foder och sand kan tydligen funka.

Så jag ska fixa det imorgon, idag var det inte läge att göra någonting annat än ligga på soffan, äta pepparkakor och titta på julfilmer i ett desperat försök att locka tillbaka julstämningen. 

Misslyckades tyvärr men jag sov i tre timmar, vilket var skönt.

Nu fixar min man med maten, jag skriver här och funderar på livet, jobbet och allt däremellan. 

imorgon är en ny dag, om ni ser lite julstämning susa förbi er så kan det vara min som kommit på villovägar, skicka gärna tillbaka den hit.



 
 
Ingen bild

Mamma

14 december 2018 10:32

Min älskade lilla . Julstämningen kommer nog tillbaks. Var bara förbi här en sväng och skvätte lite på mej.
Jag tänker INTE diskutera skillnaden man-kvinna, men jag tycker det är bedrövligt sorgligt att det år 2018 inte har kommit längre,i något avseende , vad gäller kvinnans möjlighet att slippa PMS. Det om något borde diskuteras, forskas om och lösas. Fort som bara f-n. Och, efter som jag är som jag är, hade detta varit ett manligt problem, hade det varit löst för decennier sen. Älskar dej ❤️

ladivamaria

30 december 2018 08:32

Jomen så är det ju! Det är MÅNGA kvinnor som pratar om det, skillnaden i hur män och kvinnor behandlas. Jag håller med dig, hade män haft mens och allt som det innebär så hade de fått vara sjukskrivna en vecka i månaden med full betalning, de hade fått ligga i en hängmatta och bara vila, läsa och äta hur mycket choklad som helst och krävt att vi kvinnor svassade runt dem och servade dem (mer än vad vi readan gör...) med ALLT.
Män hade också kommit undan (ännu mer än vad de redan gör) med allehanda våld mot varandra och kvinnor med ursäkten att de har PMS....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ladivamaria - 11 april 2020 10:58

Det var så länge sen jag bloggade att jag inte vet var jag ska börja... det har varit ett tufft halvår. Eller snarare åtta månader. Jag började ju ett nytt jobb i juni förra året om någon minns att jag skrev det? Bloggade jag om det? Jag minns inte e...

Av ladivamaria - 8 juli 2019 15:05

Alla har något som de verkligen gillar att göra men som de samtidigt tycker är lite pinsamt, har jag hört.. som att lyssna på riktigt dålig musik, klämma finnar, äta kalla vita bönor direkt ur burken.... jag tänkte berätta och visa er en av mina heml...

Av ladivamaria - 26 juni 2019 10:11

Ja, nu var det länge sen jag skrev igen, livet har varit hektiskt, är hektiskt och stressigt, men ändå bra. Jag har fått nytt jobb (can I get a WHOOP WHOOP) äntligen lite mer stabilitet i familjelivet i fråga om mina arbetstider, vi vet alltid när ...

Av ladivamaria - 25 maj 2019 21:13

Vi är på hotell. I Göteborg. Götlaborg. Alla heter Glenn och luktar fisk. I Göteborg. Vi har varit på vin- och chokladprovning. Väldigt trevligt. Damen som höll i provningen var väldigt kunnig och trevlig, det varade i 1,5 timme och när vi gick ...

Av ladivamaria - 19 maj 2019 07:24


Det var så länge sedan jag bloggade att sökfältet glömt "Bloggplatsen".... jag borde skämmas som uppdaterar så sällan! MEN, jag har haft lite annat för mig, som ni kanske minns skickade jag mina engelska diplom till UHR (Universitets och Högskole R...

Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards