Alla inlägg under juni 2018

Av ladivamaria - 27 juni 2018 21:09

Man ska ju arbeta, det måste vi alla göra på ett eller annat sätt för att få livet att gå ihop eftersom ingenting är gratis här i världen. Ett arbete gör ju också att man känner sig behövd, att man gör nytta för någon, någonstans, att man kanske till och med gör skillnad för en annan människa.

Vissa människor vet redan som barn vad de vill arbeta med och håller fast vid den drömmen genom sin uppväxt, studerar målmedvetet och når dit de vill. För att sedan jobba, vidareutbilda sig inom sitt område och gärna lägga mer än femtio timmar varje vecka på sitt arbete, som de inte ens vill kalla för jobb, det är snarare ett kall och en brinnande passion djupt rotat inom dem. De tar motvilligt semester, är aldrig sjuka och stannar gärna kvar på jobbet efter att de skulle ha gått hem för länge sedan. Jag har alltid faschinerats av dessa människor, eftersom vi är lika olika som en fjäril och en gorilla. Jag vet fortfarande inte vad jag vill göra när jag blir stor....

Eller jo, det gör jag nog. Till skillnad från när jag var i tidigar tjugoårsåldern då jag ville ha ett stort, mäktigt, hårt jobb där jag skulle vara högsta chefen, en hänsynslös elak sådan, så vill jag nu ha det lugnt och mjukt runt mig nu. Jag vill gå omkring i mjuka yogakläder, dricka te, prata med människor eller vara helt tyst och läsa böcker. Kan man försörja sig på det?


Men om jag nu ska vara realistisk, så måste jag ju ha ett jobb, ett "riktigt" jobb. Som betalar sig i pengar. Men det är en sak som snurrar i mitt huvud: varför måste man jobba heltid? Jo jag vet varför, för att få mer pengar...

Men jag läste en artikel från tidningen Femina idag, den var länkad på facebook så jag vet inte när artikeln skrevs, men det har gjorts en studie på både män och kvinnor om hur vi presterar på våra arbetsplatser. Just denna studie visade att människor som har fyllt fyrtio, BÅDE män och kvinnor, presterar bäst om man jobbar 25%, tre dagar i veckan.

Hoppla....

Det låter faktiskt väldigt härligt att bara jobba tre dagar i veckan...

Och ja, jag tror absolut att man skulle prestera bättre när man är lugn och avslappnad.

När jag nu är tillbaka till att jobba heltid känner jag mig totalt utmattad på kvällarna. Jag vill inte ha det så, och vet ni vad som skrämmer mig mest? Faktiskt riktigt skrämmer mig.. om jag tar ett jobb som jag inte är jättesugen på och driver på mig själv att jobba heltid, fyrtio timmar i veckan, hur länge kommer det att hålla? Hur länge kommer jag att hålla? Vad händer om jag kraschar igen? Hur länge kommer jag att vara sjukskriven då?

Ska jag hålla på så tills jag går i pension?

Jobba, sjukskriven, jobba, sjukskriven...vad blir det för liv egentligen?

Jag är ju en evig förespråkare att man inte ska slita ut sig, ingen kommer att tacka dig för det när du ligger på sjukhuset och inte kan sluta gråta.

Men när man har familj, barn, huslån. Då funkar det inte att jobba 25%, hur mycket te och rökelse man än dricker och bränner. Det är bara fakta.

Ibland är livet bara svårt, svårt att lösa upp knutarna på, svårt att hitta den rätta vägen i, svårt att hitta ljuset... men det är ju just därför det är så underbart, för när det är som allra mörkast, och man börjar se solen färga himlen rosa, då vet man att allt var värt det.

Nu är det godnatt.

Av ladivamaria - 14 juni 2018 21:06

Idag har varit en emotinell dag. På förmiddagen organiserade eleverna i årskurs sex Talang i gympasalen där resten av eleverna fick visa upp sång- och dansnummer som de övat på under några månader.

Det var lite för mycket för mig, jag fick lämna hallen ett par gånger för att torka tårar och andas lite. Det har väl sjunkit in på riktigt nu att jag inte ska vara kvar här till hösten, jag får inte förlängt kontrakt, det finns ingen tjänst till mig. När jag stod där och tittade på en film som två av fritidsledarna spelat in som ett litet "Hejdå" till sjätteklassarna som ska vidare till en annan skola till hösten, så gick mitt hjärta sönder lite grann.

Det är så underbart att jobba med människor som bjuder så otroligt mycket på sig själva, ett privilegium, jag kommer att sakna dem.

Medans juryn överlade vem som skulle vinna fick vi lyssna på vacker sång från eleverna som ska ut på annat äventyr till hösten, så då grät jag lite till.

 
   Det är egentligen inte konstigt att jag inte får förlängt, med tanke på min frånvaro sen i vintras så är jag knappast det första valet för en arbetsgivare. Det är ok, lite sorgligt, men ok. Jag ska ta tillfället i akt, sikta mot stjärnorna, göra så att min dröm slår in. Placera mig med laptopen i knät och skriva.

Skriva, skriva, skriva.

 När Thomas slutade jobba hämtade han Elin och åkte till Biltema med farfar för att köpa en födelsedagspresent till Elin. Jag kan inte fatta att hon fyller fyra år på tisdag i nästa vecka. 

Farfar köpte en cykel till henne, hon fick den med sig hem idag, så på ett sätt får man väl säga att firandet av hennes födelsedag har börjat nu. Titta så bra det går!


 

Vår stora tjej....

Nu sover hon, som en liten ängel, och för en stund sedan kom hennes storasyster ner och frågade om vi ville se en film som hon gjort? Eh... har du gjort en film?? Hur då?

iPhone tydligen, jag visste inte att min iPhone kunde göra det... men jo, det kan den uppenbart.

Så trettonåringen gjorde en film om sin lillasyster.

Tyvärr kan jag inte ladda upp den, filmen, men hon hade gjort ett bildspel av Elin och lagt på "Man in the mirror" med sin favorit Michael Jacsson som musik.

Så då grät jag ju igen. 

Nu ska jag också sova, imorgon är det skolavslutning och jag kommer väl att fälla några tårar även då när tonerna till Den blomstertid nu kommer börjar spelas...

Godnatt!




Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards