Direktlänk till inlägg 13 maj 2018

Bröllopsresa

Av ladivamaria - 13 maj 2018 14:22

Vi började direkt med att anpassa oss till den Tjeckiska kulturen, man måste ju ta seden dit man kommer är vår inställning när vi reser.
Prag bjöd på varmt väder och härliga vindar, men vi kände oss ganska slitna efter en tidig morgon och en flygresa, så efter att ha ätit en traditionell tjeckisk gulasch i bröd drog vi oss till hotellet för att duscha och sova några timmar.

I fredags tog vi ett tåg till en by strax utanför huvudstaden som heter Kutna Hora. Där finns en ?benkyrka? som är ett kapell där en synskadad munk på 1500-talet samlade ben från 60000 skelett och gjorde konstverk av dem. Sägnen säger att han sen fick sin syn tillbaka.

Det är inget stort kapell, men mäktigt att se och inse att här ligger det ben från 60000 människor. På vissa skallben kan man se skador, att de förmodligen har blivit slagna med en hammare eller liknande. Det är både sorgligt, fascinerande och spännande att se. Vi valde att åka tåg istället för att åka på en guidad tur som skulle kosta 750 SEK, och trots att vi svettades ymnigt så var det kul att åka runt som en riktig invånare. Vi såg självklart till att fylla på vätskedepåerna rikligt.

Det är egentligen inte dyrt i Tjeckien, men vår svenska krona är väldigt svag nu så det är inte lika billigt som det var för sex år sen när jag var här förra gången. Öl är klart billigt, billigare än läsk.... så min kära make tog det på sig att hålla kostnader nere så mycket som möjligt eftersom att jag inte tycker om öl.
Jag älskar däremot Mojito eller Cuba Libre, och det kan också få tidigt på dagen. Vi har lullat runt med fåniga leenden på läpparna i dagarna tre, njutit till 300%

Nu sitter vi i lobbyn på hotellet, väntar på bilen som ska hämta oss och köra oss till flygplatsen. Vi ser fram emot att komma hem och krama barnen, vi har längtat efter de enormt, men semester är så härligt och välbehövligt. Att få sova utan att bli sparkad, längre än till kl 6 på morgonen, äta i lugn och ro utan stress, prata till punkt, tänka en tanke klart..
Vi har fått precis det, exakt vad vi önskade. Elin har haft det bra med mormor, morfar och farmor. När man får bilder som den här så blir man inte så orolig egentligen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ladivamaria - 11 april 2020 10:58

Det var så länge sen jag bloggade att jag inte vet var jag ska börja... det har varit ett tufft halvår. Eller snarare åtta månader. Jag började ju ett nytt jobb i juni förra året om någon minns att jag skrev det? Bloggade jag om det? Jag minns inte e...

Av ladivamaria - 8 juli 2019 15:05

Alla har något som de verkligen gillar att göra men som de samtidigt tycker är lite pinsamt, har jag hört.. som att lyssna på riktigt dålig musik, klämma finnar, äta kalla vita bönor direkt ur burken.... jag tänkte berätta och visa er en av mina heml...

Av ladivamaria - 26 juni 2019 10:11

Ja, nu var det länge sen jag skrev igen, livet har varit hektiskt, är hektiskt och stressigt, men ändå bra. Jag har fått nytt jobb (can I get a WHOOP WHOOP) äntligen lite mer stabilitet i familjelivet i fråga om mina arbetstider, vi vet alltid när ...

Av ladivamaria - 25 maj 2019 21:13

Vi är på hotell. I Göteborg. Götlaborg. Alla heter Glenn och luktar fisk. I Göteborg. Vi har varit på vin- och chokladprovning. Väldigt trevligt. Damen som höll i provningen var väldigt kunnig och trevlig, det varade i 1,5 timme och när vi gick ...

Av ladivamaria - 19 maj 2019 07:24


Det var så länge sedan jag bloggade att sökfältet glömt "Bloggplatsen".... jag borde skämmas som uppdaterar så sällan! MEN, jag har haft lite annat för mig, som ni kanske minns skickade jag mina engelska diplom till UHR (Universitets och Högskole R...

Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards