Alla inlägg under april 2018

Av ladivamaria - 25 april 2018 10:26

Min sjukskrivning lider mot sitt slut. Det känns bra. Jag har lyssnat på mig själv, på vad mitt innersta verkligen vill och behöver, börjat lägga upp en plan för hur resten av mitt liv ska se ut, hur jag behöver möta varje dag för att inte braka ihop igen om ett år eller så. Ingen har väl missat Tim ”Avicii” Berglings tragiska bortgång, och vi är nog många som nu har tittat på dokumentären om honom. True stories.

Jag jämför definitivt inte min situation med hans liv, men visst känner jag igen känslan av hopplöshet och trötthet som han visar, känslan av att ”jag kommer att dö om jag fortsätter”.

När jag var i mina tidiga tjugo år, så drömde även jag om ett liv i sus och dus, resa jorden runt i mitt privatplan, ha så mycket pengar på banken att jag aldrig skulle behöva tänka om jag hade råd med något. Bara kunna spendera…..

Nu tackar jag min lyckliga stjärna att jag slapp ha det så. Nu mer än någonsin fattar man att pengar inte är likvärdigt med lycka… jag behöver mycket stillhet och tystnad runt mig för at vara lycklig och inget liv i ”sus och dus” hade kunnat ge mig det.


Jag har jobbat halvtid i en månad nu, nästa vecka är det dags att växla upp till heltid. Det kommer att gå bra. Jag är så otroligt tacksam över min chef och mina kollegor som har gjort det så lätt för mig att komma tillbaka och verkligen visat mig omtanke om hur jag mår och det enda de kräver är att jag ska göra det som känns bra för mig.

Jag har haft arbetsgivare som suckat högljutt om man skulle råka bli sjuk och vara tvungen att vara hemma några dagar. Jag (och kollegor) kom ofta till jobbet dunderförkylda, febriga, kräksjuka eller med migränliknande huvudvärk. Allt för att chefen inte skulle bli sur och ösa dåligt samvete över oss. Jag minns en arbetsgivare som spydigt informerade mig om att jag verkligen svek mina arbetskamrater som var tvungna att jobba mer eftersom jag inte kunde komma till jobbet. Att jag i det läget befann mig på sjukhuset efter ett missfall tyckte han inte var en godtagbar ursäkt.


Så jag känner mig otroligt lyckligt lottad som har fått jobba med dessa människor under detta läsår, den 15:e juni går mitt vikariat ut, jag hoppas så innerligt att jag kan få förlängt, nästa vecka har jag ett möte med chefen, så håll tummarna för mig, skicka lite lyckodamm eller be för att det kommer att ordna sig.


Nu när jag har hittat tillbaka till mig själv kommer jag att uppdatera bloggen oftare. Tror jag, planerar jag i alla fall. Jag hoppas att ni vill fortsätta att läsa mina uppdateringar om allt och ingenting. Familjen (fast jag har lovat att inte hänga ut dem för mycket och ofta) trädgård, trasiga studsmattor, änglar, meditation, vädret, vänner, ja livet helt enkelt.

Just nu lyssnar jag på Avicii, såklart. Jag brukar inte bli berörd när människor som jag inte känner går bort, självklart tycker jag att det är sorgligt, men t.ex Lill-Babs och Jerry Williams hade ända levt ett helt liv, de fick somna in pga. ålder och viss sjukdom. Men Tim Berglings död har berört mig på ett annat plan, se honom i dokumentären säga: ”Jag trodde inte att folk skulle pressa mig att göra fler spelningar när de såg att jag mådde skit” det gör faktiskt ont i min själ. Jag tycker mig se i hans ögon, ja hela hans väsen skriker faktiskt att allt är skit, hans hy, hans kroppshållning hans käkben och hans ögon. Och dessa ögon sedan.. jag blir ledsen när jag tänker på dem.

Jag hoppas verkligen att detta är en ögonöppnare för många.

Både hur man behandlar sig själv och hur man tror att det är ok att behandla andra.

Har ni det bra?

Tar du hand om dig? Är du rädd om dig?

Du är så viktig!


Jag tänker att Tim nu har fått lugn och stillhet runt sig.


Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards