Direktlänk till inlägg 21 oktober 2016

Fredagsmiddag och bröllopsmusik

Av ladivamaria - 21 oktober 2016 22:38

Vi försöker alltid ha något lite extra gott till middag på fredagar och lördagar, speciellt de helger som Erik och Johanna är här. Jag tycker personligen att det är mysigt att "fira" att det är helg och lägga lite mer tid och kärlek på maten då. Ibland blir det självklart hämtmat, men falukorv och makaroner försöker jag undvika just på helger.

Idag hade vi planerat att laga dansk "fläskesteg" med potatis, rödkål och krispig svål. Vi googlade, skårade svålen, tillagade i ugn, först med svålen nedåt i vatten sen med svålen uppåt och väldigt saltad...

Den blev inte knaprig.

Den blev mjuk och seg...

Vi googlade hur man skulle tillaga potatisen; smält rörsocker i en panna, lägg till smör och låt sen potatisen karameliseras.

Uhum..... det smakade mest knäck. Potatis doppad i knäck....

Men det var inte äckligt, köttet hade bra smak och tillsammans med potatisen, rödkål och äpplemos så var det väldigt gott. Lite torrt och inte alls den gourmetmåltid vi hade tänkt.... men vi blev mätta

Jag har ju några danska vänner som kanske (?) läser bloggen, ni får gärna tipsa mig om hur man får svålen riktigt knaprig och hur man egentligen ska tillaga potatisen....


Sen slängde vi oss i soffan och kollade på Johan Glans "World tour of Scandinavia", skrattfest delux alltså.

Det  fick oss att fundera på musiken på vårt bröllop... Om man gifter sig i en kyrka så sjungs det ju en del psalmer vilket jag kan tycka är lite trevligt, beroende på vilken psalm såklart.

Nu ska vi ju inte gifta oss i en kyrka utan i ett orangeri (trädgårdsbutik skulle man också kunna säga....)

Så någon psalm blir det ju inte tal om, men visst hade det varit kul med lite sång?

Att alla gäster stämmer upp i en allsång hade väl inte varit helt fel?

Jag föreslog den här...


Jag kan speciellt se min pappa och min svärfar sjunga den.

Oliver tyckte det var så dumt att han inte ens kunde skratta. Eller han skrattade kanske lite, inombords....

Det finns ju andra fina låtar; Kärleken är evig, I feel the earth move, People say its in the air, Du är så Yeah Yeah, wow wow....

Jag går igenom några av mina spellistor på spotify och låtarna bara kastar sig över mig.....

Rosa helikopter är väl också ett alternativ, enkel text som alla kan lära sig... "I en rosa helikopter, ska jag flyga hem till dig, i en rosa helikopter så flyger jag genom stjärnorna till dig"


Jag får nog jobba lite mer på Oliver....och våra toastmadamer. De kan nog komma med andra bra förslag. Eller övertala mig att detta är en riktigt dum ide helt och hållet.


 
 
Mirhepo

Mirhepo

21 oktober 2016 23:22

Han var tydligen en jäkla typ, enligt kvinnors omdömme.

http://mirhepo.bloggagratis.se

ladivamaria

21 oktober 2016 23:27

Vem?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ladivamaria - 11 april 2020 10:58

Det var så länge sen jag bloggade att jag inte vet var jag ska börja... det har varit ett tufft halvår. Eller snarare åtta månader. Jag började ju ett nytt jobb i juni förra året om någon minns att jag skrev det? Bloggade jag om det? Jag minns inte e...

Av ladivamaria - 8 juli 2019 15:05

Alla har något som de verkligen gillar att göra men som de samtidigt tycker är lite pinsamt, har jag hört.. som att lyssna på riktigt dålig musik, klämma finnar, äta kalla vita bönor direkt ur burken.... jag tänkte berätta och visa er en av mina heml...

Av ladivamaria - 26 juni 2019 10:11

Ja, nu var det länge sen jag skrev igen, livet har varit hektiskt, är hektiskt och stressigt, men ändå bra. Jag har fått nytt jobb (can I get a WHOOP WHOOP) äntligen lite mer stabilitet i familjelivet i fråga om mina arbetstider, vi vet alltid när ...

Av ladivamaria - 25 maj 2019 21:13

Vi är på hotell. I Göteborg. Götlaborg. Alla heter Glenn och luktar fisk. I Göteborg. Vi har varit på vin- och chokladprovning. Väldigt trevligt. Damen som höll i provningen var väldigt kunnig och trevlig, det varade i 1,5 timme och när vi gick ...

Av ladivamaria - 19 maj 2019 07:24


Det var så länge sedan jag bloggade att sökfältet glömt "Bloggplatsen".... jag borde skämmas som uppdaterar så sällan! MEN, jag har haft lite annat för mig, som ni kanske minns skickade jag mina engelska diplom till UHR (Universitets och Högskole R...

Presentation


Jag har hunnit fylla 40..... Och inser att jag inte är på den "plats" jag trodde och hoppades på när jag var 25. Varken fysiskt eller mentalt. Så jag tänkte ändra på det. Vill Du följa med på min resa?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards